Mens italienske brilleprodusenter sliter på hjemmebane, øker eksporten. Nordmenn har lagt sin elsk på italienske briller, og i fjor økte importen til Norge med 16,5 prosent.
Design og kvalitet
Kina er verdens største produsent av briller, med Italia på andreplass. Landene har veldig forskjellig profil på sine produkter. Mens Kina leverer masseproduserte briller til en lav pris, profilerer Italia seg fremdeles på mote, design, håndverk og luksus. Det er tydeligvis en oppskrift på internasjonal suksess, for i fjor økte eksporten fra Italia med 11,5 prosent på verdensbasis. Italienske briller gjør det enda bedre i Norge, med en salgsvekst på 16,5 prosent, ifølge den italienske bransjeorganisasjonen ANFAO.
«Made in Italy» er ofte synonymt med eksklusiv kvalitet og høy pris, og det er nordmenn villige til å bla opp for. Det ble solgt italienske briller for 3,1 milliarder euro i 2014, ble det opplyst på brillemessen Mido i Milano sist helg.
Det er de store produsentene og leverandører av kjente merkevarer som gjør det best i eksportmarkedet. De mindre leverandørene sliter, og på hjemmemarkedet i Italia er det nærmest kollaps. Italiernerne kjøper selv lite egenproduserte briller, og salget i Italia er nå på et historisk lavmål.
Halvparten av italienskproduserte briller selges i resten av Europa, og Skandinavia er blant regionene med høyest vekst. I Norge var veksten for italienske brilleinnfatninger på hele 22,1 prosent. Økningen for solbriller var på 13,6 prosent.
På verdensbasis har Italia en markedsandel på 23 prosent innen briller, solbriller og brilleglass, mens de har 70 prosent av luksusmarkedet.
(Kilde: Pressemelding fra Associazione Nazionale Fabbricanti Articoli Ottici)