Foreldre til barn med synssvekkelser er mer positive til barnas bruk av nettbrett enn andre foreldre. Men de kjenner ikke mulighetene de gir for tilpasning.
Tverrfaglig studieSynshemmede er ofte helt avhengige av teknologiske enheter for å kunne klare seg i hverdagen, gjennom hele livet, sier Inger Lene Hustuft. Hennes mastergrad viser at foreldre med synshemmede barn er positive til teknologi som nettbrett og smarttelefoner tilbyr, men de kjenner ikke tilpasningsmulighetene godt nok som slike enheter kan gi.
– Det er tydelig at vi har en jobb å gjøre med å informere om mulighetene for tilpasning av nettbrett og smarttelefoner for barn med synssvekkelser, sier hun.
Inger Lene Hustuft jobber til daglig ved Statped, og hun har tatt en tverrfaglig Master i synspedagogikk og synsrehabilitering. Hovedveileder for prosjektet var førsteamanuensis Vibeke Sundling. Biveileder var Helle K. Falkenberg.
– Jeg tror barnehagen blir en viktig arena for å gi alle barn erfaring med teknologi før de begynner på skolen. Med god veiledning kan de digitale enhetene også bli gode verktøy for barn med nedsatt syn, sier Hustuft.
Les hele oppslaget med Inger Lene Hustuft på HSNs nettsider