Pristak på kontaktlinser

I USA er debatten i gang etter at tre av de store kontaktlinseleverandørene har satt minimumspriser på sine produkter. Alcon, Bausch & Lomb and Johnson & Johnson har i løpet av de siste 14 månedene endret sin måte å prise varer på i USA. Nettleverandørene av kontaktlinser mener at dette fratar forbrukeren muligheter for lave priser.

 
Minimumspriser vil endre prisbildet slik at utsalgssteder som ikke bare selger på volum og pris, men også på kunnskap, får bedret konkurranseevne. Dette kan være til ulempe for rent volumsalg som i dag er utbredt, spesielt på nett.



Dette har satt i gang debatten i USA der nettleverandørene mener at dette går utover forbrukeren. Saken har vært oppe til høring i kongressen.

Joe Zeidner, som har en ledende stilling hos nettselskapet 1-800 Contacts, sa i høringen at forbrukeren vil oppleve høyere priser på grunn av disse endringene. Han mener forbrukeren vil miste muligheten til å shoppe på pris.



Les mer om pristaksdiskusjonen på kontaktlinser i Optometry Today.