Slik velger Europa briller

Optikerforretninger bør fokusere mer på skreddersydde briller, og mindre på rabatter, mener analyseselskapet GfK. Mer enn 40 prosent av alle briller som selges i Europa, er rabattert.

Fra presentasjonen i Paris i helgen, fra venstre Philippe Lafont som er president i Silmo, Cirillo Marcolin, president i Mido, Francesco Foffa og Marion Starkman, begge fra GfK (Foto: Dag Øyvind Olsen)
Ferske tall

På en pressekonferanse under årets Silmo-messe i Paris, presenterte GfK ferske tall og analyser, sammen med ledelsen i Europas to største optiske messer, Mido og Silmo.

Rabattordningene er svært utbredt, men de er uheldige, mener GfK. En analyse av brillemarkedene i de fem største landene i Europa, viser at 40 prosent av alle briller som selges gjennom optiske forretninger er rabattert. Gjennomsnittlig rabatt er på 30 prosent, mens rabatten i snitt er på hele 54 prosent i Italia. 

– Optikere bør få muligheten til å selge skreddersydde briller, og ta seg betalt for det, sa Francesco Foffa som er produktsjef for optikk i GfK.

Gjennomsnittspris for en solgt brille i de fem landene er 273 euro. Tyskerne bruker mest på hver brille, med et gjennomsnitt på 388 euro, tett fulgt av Frankrike.

Snittpris på et par solbriller er 82 euro. Mer overraskende er det kanskje at menn kjøper dyrere briller enn kvinner, 280 versus 265 euro.

GfK spår ingen bransjevekst for optisk sektor i 2017.

Hva er så de mest populære materialvalgene i Europa? De fordeler seg slik:

Plast: 48%

Metall: 31%

Titan: 4%

Horn: 2%

Tre: 1%