Nettkurset Dysleksi Norge og Norges Optikerforbund satte i gang våren 2014 er avsluttet. Deltagere som har fullført har fått sine 20 etterutdanningspoeng og det er opprettet en ny søkbar kompetanseliste som viser hvem som nå har ekstra kompetanse innen området.
Målet med kursrekken er å gjøre optikeren til en naturlig samarbeidspartner for foreldre, skole og annen pedagogisk tjeneste når skolebarn har utfordringer med lesing og skriving. Hovedpoenget med kurset er å få mer kunnskap om hvilket apparat som kan og skal settes i gang når barn møter utfordringer i skolen. Det er viktig å forstå egen rolle i samarbeid med andre.
Omtrent 5 % av den norske befolkningen har alvorlig dysleksi. Antallet med generelle lese- og skrivevansker er mye høyere.
Optikere møter barn som ikke får den oppfølgningen de trenger. Som en del av øyehelsens førstelinje bør optikere bli flinkere til å forstå mekanismene og systemene som skal på plass i skolen for at disse barna skal få en bedre skolehverdag
Ofte er det tilfeldig hvor og når disse barna får hjelp. Her har samfunnet en felles utfordring. Det er like viktig at dysleksien konstateres som at synsproblemene oppdages – det kan være en kombinasjon.
Nettkurset gir kompetanse innen følgende temaer:
• Hva er dysleksi og lese- og skrivevansker?
• Definisjoner
• Følgevansker
• Kartlegging i skolen, systemplan
• Diagnostisering
• Forutsetninger for læring
• Hva kan jeg som optiker se etter?
• Rettigheter
• Lesestrategier/læringsstiler
Planer er allerede lagt for ny kursrunde i 2015. Dysleksi Norge vil som i fjor har en sesjon søndag under fagkonferansen. Denne er åpen for alle – men er mest nyttig for de som skal delta på kursrekken i 2015.
Husk også at en kan delta på Dysleksi Norge sitt kurs i 2015 uten å være med på introduksjonen under fagkonferansen. Mer informasjon om kurset vil komme!
Fjorårets utlysning var populær, og det ble ventelister. Det er satt et tak på 100 deltagere i år også.
Søk frem kollegaer med ny kunnskap i NOFs kompetanselister
Les mer om Dysleksi Norge