Unge med lese- og skrivevansker har vanskeligere for å komme i en normal arbeidssituasjon enn andre. Dette viser ny norsk forskning. Risikoen for å ende som trygdemottaker eller sosialklient er høy for denne gruppa
Doktorgradsstipendiat Kristine Pape forteller at problemet med lese- og skrivevansker er størst blant guttene. Jentene med samme type problemer har den tøffeste overgangen til arbeidslivet. Nyheten har fått bred mediedekning, blant annet i Adresseavisen.
Studiepopulasjonen er 8500 og er fulgt over ca 10 år. Dette tilsier at det er hold i funnene. Studien viser at problemene oppstår relativt raskt etter avsluttet skolegang. Gutter og jenter i disse gruppene går oftere enn andre på trygd, sykepenger eller sosialstøtte.
Sammen med lese- og skrivevanskene følger ofte andre utfordringer: adferdsvansker, angst og depresjon, forteller doktorgradsstipendiaten.
– Dette er et område der optikers kunnskap samfunnsmessig kunne vært utnyttet bedre, sier fagsjef Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund. Forbundet har arbeidet for økt kompetanse innen barn og syn over mange år. Papes forskning viser at det er behov for denne kunnskapen.
– Det vil være et godt forebyggende element å ta mer tak i problematikken fremover og se på løsninger som gjør hverdagen bedre for barn og ungdom med disse utfordringene, fortsetter fagsjefen.