Pasientnotater forsvinner

Legejournalene i Finnmark er kanskje ikke like komplette som de skulle være. Legene som benytter Winmed 3 føler at tapt informasjon kan gå på pasientsikkerheten løs. Fylkeslegen har fått klager på dette fra helsepersonell, som helt korrekt informerer om at systemene de benytter ikke holder mål.

 
Det er arbeidsgivers ansvar at systemene fungerer. Slik sett havner en klage fra ansatte til Fylkeslegen mellom to stoler. Fylkesmannen er Helsetilsynets utstrakte arm lokalt. De har et ansvar ovenfor legekontoret som kjøper datatjenesten av sin leverandør. Men Fylkeslegen vil ikke kunne aksjonere mot dataleverandøren i seg selv.

– Vi som regional statlig instans får ikke gjort så veldig mye med dette. Vi har ikke inngripen overfor IT-leverandører ettersom vi ikke fører tilsyn med dem. Som tilsynsmyndighet vurderer vi saker som truer kravet om dokumentasjon, forsvarlighet og lignende. Vi sier til de som tar kontakt at de må ha skikkelige back-up-systemer og at de som har problemer med korrespondansedelen må ta utskrifter på papir og sende dem per post, sier assisterende fylkeslege i Finnmark, Bjørn Øygard.

Saken viser at arbeidsgiver har ansvaret for å sørge for at systemene som benyttes fungerer etter hensikten. Løsningen på problemene i Finnmark må gjøres sammen med dataleverandøren. Samtidig påligger det helsepersonellet et ansvar om å varsle hvis lagring av data ikke forekommer slik det skal. Dette gjelder også for optikere.

Les mer om datalagringsproblemene i Finnmark via Dagens Medisin.