Synsam på topp

Servicen er undersøkt hos 85 kjeder i 15 ulike bransjer. Daymakerindeks for 2013 viser at Synsam har inntatt toppen! Optikerkjeden scorer bedre enn fjorårets vinner, med sterke 91 % i total måloppfyllelse. Optikerbransjen generelt viser økning i service målt i prosentpoeng fra i fjor.

 


Flere undersøkelser har vist at optikerbransjen yter god service og har høy tillit. En samlet optikerbransje ble best i fjorårets måling foretatt av Daymaker – på vegne av Dagens Næringsliv. I årets måling kommer bransjen på en god andreplass, kun slått med et prosentpoeng av bransjen ”Farge og tapet” som har et snitt på 78 %.

 

Årets tall viser at bransjen samlet sett har bedret servicen ytterligere. Konkurransen om å være god er tøffere: Snittet på de beste er steget siden i fjor. Å holde nivået er ikke godt nok for å være toppen av Daymakers måling.

 

Dette gjør at Synsams plassering på topp med 91 % er ekstra gledelig! C-Optikk fikk 82 %, Specsavers 78 %, Interoptikk 76 %, Brilleland 74 % og Krogh Optikk 59 %. Fem av optikerkjedene har hatt en økning fra i fjor. Brilleland med solide +17 prosentpoeng.

 

Nyheten om Synsams solide innsats finner du på KjedeMagasinet. Et fullstendig inntrykk av undersøkelsen fås best i gårsdagens papirversjon av Dagens Næringsliv.

 

Daglig leder i Daymaker as, Petter E. Austad, forteller at forskjellen på topp og bunn i undersøkelsen er større i år enn i fjor. De som taper, er bedrifter som har hyppig utskiftning av ansatte. Austad poengterer at de ansattes kunnskap er en viktig faktor sammen med evne og mulighet for å kommunisere direkte til kundene.

 

– Personlig oppfølgning er viktig og nødvendig i vår bransje, sier styreleder i Norges Optikerforbund, Anne Jervell. Optikeren er en rådgiver i befolkningen i forhold til synsfunksjonen.

 

Optikeren har en viktig samfunnsrolle, sier fagsjef i Norges Optikerforbund, Hans Torvald Haugo. Han poengterer at optikere er stolte over å kunne bidra til at flest mulig kan se best mulig så lenge i livet som mulig.

 

Administrerende direktør i Synsam Norge AS, Johan Baklund, er selvfølgelig stolt av å komme på toppen. – Jeg vil få gratulere hele optikk bransjen med svært gode resultater, og gi en spesielt stor ”Tusen Takk” til alle Synsamere. Dere har utklasset hele Norge på kundemøtet og det står det respekt av, sier Baklund.