Flest klager på tannlegen

En rapport fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE) viser at tannlegene står for nesten halvparten av klagesakene innen privat sektor i perioden 2009 til 2012. Nærmest tannlegene kommer plastikkurgi og kosmetisk behandling.

 
Rolf Gunnar Jørstad (direktør i NPE) forklarer forskjellen på følgende måte til dagens Medisin: – Det overrasker oss egentlig ikke så mye. Bildet i privat helsetjenester er preget av at folk kommer for å få utført en behandling. Bildet i det offentlige helsevesenet er mye mer kompleks og med større andel diagnoseproblematikk både hos fastlegene og på sykehusene. Dette er nok de avgjørende faktorene for forskjellene i årsak til medhold i det private og det offentlige.

 

Jørstads forklaring viser at tall og fakta kanskje ikke alltid viser et fullstendig bilde. Han peker også på et viktig poeng: Det er kompleksitetsforskjeller mellom privat og offentlig sektor.

 

Les mer om den private delen av NPE i Dagens Medisin.

 

Når det gjelder optikere sier ikke artikkelen noe om yrkesgruppen. Tall for perioden viser at klager relater til netthinneløsning har preget situasjonen når det gjelder klager på optikere. Det at få klagesaker har gitt medhold viser at optikere generelt gjør en samfunnspositiv jobb.

 

Norges Optikerforbund har med bakgrunn i tall fra NPE på ulike vis øket bevisstheten rundt optikers faglige plikter relater til netthinneløsning. Det er skrevet artikler om temaet i Optikeren samt at den siste fagkonferansen satte de faglige utfordringene relatert til netthinneløsning på kartet. Erfaring innen området er hentet inn og det er laget en egen klinisk retningslinje til bruk for medlemmene.

 

Tallene fra 2009 og frem til nå viser en positiv tendens. Antall klager med bakgrunn i netthinneløsning ser ut til å bremse opp. Tallmaterialene er små da det generelt er få klager i NPE på optikere. Men det er gledelig at antall klagesaker generelt avtar og at gjennomgang av sakene viser at optiker i stor grad yter fornuftige helsetjenester – også relatert til netthinneløsning. Dette er ikke minst gledelig for pasientene dette gjelder, som ut fra tallene er mer tilfreds med den undersøkelsen de får og oppfølgningen som gjøres hos optiker.