Fornøyd med optikeren

Befolkningen oppfatter å få god hjelp av optikere, uten oversalg av varer og tjenester. Det kommer frem i Helsepolitisk barometer 2020 som ble presentert denne uken.

Vi stoler på at optikeren gir gode råd, viser årets Helsepolitisk barometer. (Illustrasjonsfoto (Dag Øyvind Olsen)

Trygt å gå til optiker

Tall fra undersøkelsen som er gjennomført av Kantar på vegne av blant andre Synsinformasjon, viser at 14 prosent totalt sett har opplevd å få tilbudt unødvendig helsehjelp.

Dette er tall for alle helseprofesjonene. Tallene for optikerbransjen er langt lavere, noe som indikerer at folk ikke opplever at optikere prøver å selge unødvendige varer eller tjenester.

Dette kom frem da hovedfunn fra årets Helsepolitisk barometer ble presentert på et webinar onsdag.

Tina Alvær, daglig leder i Synsinformasjon, fortalte om hvordan optikerbransjen har jobbet seg gjennom koronakrise med nedstenging og åpning med smitteverntiltak på plass.

Slik kan nordmenn igjen få tatt synsundersøkelse på en god og trygg måte hos sin lokale optiker.

Optikerbransjen fikk raskt på plass smitteverntiltak, og kunne dermed ta imot pasienter med begrensninger etter kort tid. 

– Vi er en bransje som legger vår stolthet i å gi de beste rådene til våre pasienter og kunder, noe tallene fra årets Helsepolitisk barometer viser at befolkningen også mener, sa Alvær på onsdagens webinar.

Klikk her for å se webinaret i opptak