Gjør kloke valg!

Er det et overforbruk av noen typer optikertjenester? Og hva brukes det for lite av? Det skal Norges Optikerforbund se nærmere på de neste to årene.

Leder Sigrid Midtbø Storkås i Norges Optikerforbund fikk mange innspill om over- og underforbruk i optikerbransjen på møter denne uken (Foto: Dag Øyvind Olsen)

Choosing wisely

Det er en helsekampanje med opprinnelse i USA og Canada  som nå har kommet til Norge, initiert av Legeforeningen. Hovedmålet er å redusere antallet unødvendige tester og prosedyrer.

Mer er ikke alltid bedre.

Styret i Norges Optikerforbund har nå vedtatt at man ønsker å bli med. Styret vil øke bevisstheten rundt optikerens egen rolle og hvordan vi leverer helsetjenester.

– Det er mulig at vi også har over- og underforbruk. Mangel på kommunikasjon kan utløse det, sa leder Sigrid Midtbø Storkås i NOF på et møte med optikerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge denne uken.

En av hensiktene med «Gjør kloke valg» som kampanjen heter på norsk, er å ikke lage mennesker til pasienter, å ikke sykeliggjøre mennesker eller å skape helsefrykt i befolkningen.

Les mer hos Legeforeningen her

Det vil bli informert om fremdriftsplanene for kampanjen i våre mediekanaler og på Fagkonferansen i Tromsø i april 2019.