Bransjefolk fra hele Europa fant veien til den store messen opti i helgen. Her fikk 525 utstillere vist frem briller og utstyr til optisk bransje. En av utstillerne var norsk.
Opti i Munchen vokser, og trakk i år til seg 25 850 besøkende bransjefolk, deriblant flere norske optikere og representanter fra flere optikerkjeder.
Det var også en norsk utstiller, Karmoie, som designer egne håndlagde briller, produsert i Italia.
Ellers var det i år stort fokus på ulike brillematerialer, fra stål, til kork, tre, og til og med resirkulerte grammofonplater.
Smart-briller, som Google-briller, står snart foran et kommersielt gjennombrudd ble det spådd, selv om slike briller enn så lenge er forbudt i Europa på grunn av personvernhensyn.
Det ble lagt inn bestillinger på 178 millioner Euro på årets opti-messe. Men opti er mer enn kjøp og salg messe. Det ble også holdt 34 foredrag.
– opti karakteriseres av kreativitet, troverdighet og stabilitet. Fremfor alt er basis for opti kvalitet, sa messesjef Dieter Dohr da messen ble avsluttet søndag kveld.
Fagtidsskriftet Optikerens utsendte møtte representanter fra flere av de norske optikerkjedene, og optikere fra mange butikker på messen.
Det blir flere ferske reportasjer i Optikeren som sendes ut i posten om to uker.