For første gang har Norges Optikerforbund deltatt i en høring på Stortinget. Helse- og omsorgskomiteen viste stor interesse for hva optikere kan bidra med i fremtidens skolehelsetjeneste.
La oss gjøre mer!
Optikere kan ta mer ansvar og gis flere oppgaver for at barn i skolealder skal se bedre og ha det bedre.
Dette var hovedbudskapet da generalsekretær Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund fikk presentere forbundets syn på hva optikere kan bidra med i skolehelsetjenesten for Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget tirsdag.
Han fikk også flere oppfølgingsspørsmål fra engasjerte komitemedlemmer.
Haugo la vekt på barns synsutvikling de første skoleårene, og at adferdsproblemer og psykiske vansker i noen tilfeller kan knyttes til synsfunksjonen.
Han sa at mange barn står i unødvendig lang kø for å få hjelp, slik skolehelsetjenesten fungerer i dag.
Generalsekretæren presiserte at det er viktig at skolehelsetjenesten og optikere må jobbe tettere sammen for å oppnå bedre resultater.
En utfordring er at systemet i dag dekker utgifter til øyelege, mens foreldre må betale for at barna skal bli undersøkt hos optiker.
Komiteen ga uttrykk for at dette var spennende innspill, og siden en annen deltaker på høringen hadde meldt avbud, ble det ekstra lang tid til å snakke om syn og øyehelse hos barn.
Det kom også spørsmål om optikeres forhold til øyeleger, og argumentene fra NOF om at øyelegene trenger avlastning for en del oppgaver syntes det som komiteen hadde forståelse for.
Komiteen ønsket også å høre om muligheten som ligger i en stadig ekspanderende utstyrspark blant norske optikere.
Haugo sa at det er tatt et stort løft i optikerbransjen innen investering av topp moderne teknisk undersøkelsesutstyr i senere tid. Men han la like mye vekt på kompetansehevingen som foregår blant landets optikere.
I dag har mange optikere bedre teknisk utstyr enn en rekke øyeleger og sykehus.
Hans Torvald Haugo sa til Stortingets Helse- og omsorgskomite at det er kompetansen som er viktigste kriterium for at optikere bør få en aktiv rolle i skolehelsetjenesten.
Høringen kan sees via Stortingets videotjenester.
(I begynnelsen er det dobbel lyd – noe som opphører litt ut i opptaket)