En steinbrille fra Lucas de Staël tok gullprisen Silmo d’Or på den store messen i Paris i helgen. Bransjen i Europa rapporterer om vekst i både luksus- og billigsegmentet, og fall i midtsjiktet for briller.

– Det er veldig mye briller i tre, men også horn og stein. Vi ser flere mindre firmaer som spesialiserer seg på trebriller som en stor trend på årets Silmo-messe, sier fagtidsskriftet Optikerens medarbeider Inger Lewandowski fra Paris.
Silmo er den store høstmessen for den optiske bransjen i Europa. På 80 000 kvadratmeter samles nær ett tusen utstillere innen blant annet briller, kontaktlinser og medisinsk utstyr. Messen avsluttes i dag mandag.
Trenden med naturmaterialer har vokst seg sterk det siste året, og også med skandinavisk satsing. Optikeren fortalte i sist nummer om elgbriller fra Ringebu.
På Silmo var det både svenske og finske utstillere med horn og gevir av reinsdyr som fatningsmateriale.
Årets brille er en steininnfatning fra Lucas de Staël. Firmaet lager håndlagde briller i nettopp Paris.
For optisk presse er Silmo viktig, og det kommer journalister fra hele verden, så langt borte fra som New Zealand. Messen har sammen med Mido i Milano på våren en særstilling innenfor moteverdenen.
– Det var litt færre utstillere enn tidligere, og en pilotstreik i Air France skapte problemer for flere tilreisende, sier Lewandowski.
På Silmo arrangeres det også en rekke foredrag og faglige samlinger.
– Vi fikk høre fra GfK at det er en økning i luksussegmentet i land som Tyskland, Italia og Spania, mens det er en tilbakegang for midtsjiktet. De billigste brillene selges det også mer av enn før, sier Inger Lewandowski.