Seks av ti synshemmede får et mer aktivt liv med smarttelefon. Men mange trenger mer opplæring for å utnytte potensialet som ligger i telefonen. Det ansvaret ligger hos kommunene, mener Norges Blindeforbund.
Telefon til stor nytteSynshemmedes aksjonsuke er i gang, og i år er fokus opplæring i IKT-systemer.
En fersk undersøkelse Opinion AS har gjennomført på oppdrag fra Norges Blindeforbund, viser at 62 prosent av landets synshemmede smarttelefonbrukere får et mer aktivt liv gjennom telefonen. Blindeforbundet har stor etterspørsel etter kurs og opplæring i teknologien.
Med smarttelefonteknologi kan man chatte, handle og surfe ved hjelp av innebygget tale i telefonen.
Undersøkelsen viser at kun 17 prosent av synshemmede i aldersgruppen 18-29 år bruker telefonen til å «vippse», mens hele 92 prosent i samme aldersgruppe i befolkningen generelt, gjør det.
Steget over til smarttelefonen oppleves som lang og utfordrende for mange synshemmede. Men med ny teknologi vil mange flere få en helt ny hverdag med å bruke smartteknologi.
Ansvaret for nødvendig opplæring ligger hos kommunene, fastslår Blindeforbundet.
– Nå det er det viktig at kommunene tar det ansvaret de har. I dag er det ikke gode nok rutiner for å fange opp dem som har behov for hjelp, sier Sverre Fuglerud i Norges Blindeforbund.
Les saken og se video hos Norges Blindeforbund her