Den store historien om optikerne

”Den store historien om optikerne” er en felles kommunikasjonsplattform for bransjen. Den skal ikke brukes bokstavelig – men er et verktøy for forståelse av hvor optikerne er og hva de mener om seg selv. Historien skal settes i kontekst – det vil si at den tilpasses brukeren av historien og sammenhengen den brukes i.

Optikere er vant til å komme tett på mennesker. Vi treffer folk fra alle deler av samfunnet. Nå har vi en felles historie å fortelle.


Fremtidsvisjoner

Norges Optikerforbund og Synsinformasjon har jobbet tett med First House for å lage denne historien. Styrene er sikre på at kommunikasjonsplattformen er god. Administrasjonen har allerede begynt å ta den i bruk.

 

Et viktig poeng i historien er å vise at optikeren er en del av løsningen når det gjelder syn i førstelinjehelsetjenesten. Visjonen som ble satt i 2005: Første kontakt for bedre syn, har forenklet arbeidet med å fremme optikeren. Klare mål og klart fokus er fortsatt viktig for å fremme optometrien.

 

Tidligere helseminister, nå kommunikasjonsrådgiver, Bjarne Håkon Hanssen kommer på fagkonferansen for å forklare hvorfor det er viktig med en slik historie. Hva denne plattformen betyr for optikerne i kommunikasjon med befolkningen, samfunnet og myndighetene.

 

Styrene vil legge frem en strategi for organisasjonenes arbeid de nærmeste år. Ønsket har vært å lage en kortere og enklere strategiplan enn tidligere. Målene skal være tydeligere. Det skal være enklere å se om målene nås. En slik spissing av arbeidet skal hjelpe optikerbransjen fremover.

 

Det er satt tre elementer som det ønskes ekstra fokus på:

• Å være en del av løsningen i 1. linje

• Rekruttering

• Å være i befolkningens bevissthet

 

Det må målrettet arbeid til for å skape endringer. For å skape ringer i vann må det skje noe i sentrum. For at samfunnet skal nå de mål som er satt i Samhandlingsreformen, vil det bli viktig at optikeren blir en bedre integrert del av førstelinjehelsetjenesten. Dette mener både NOF og SI.

 

Norges Optikerforbund vil ha hovedansvar for å arbeide fagpolitisk med å tilpasse optikerens rolle i 1. linjehelsetjenesten. God rekruttering til bransjen er et felles ønske. En levedyktig og god bransje er et fellesgode. Jobben for å være i befolkningens bevissthet er mer et ansvar for Synsinformasjon. Det vil være behov for stor grad av samarbeid mellom organisasjonene.

 

Møt opp lørdag på fagkonferansen og hør om fremtidsvisjonene. Les mer i programmet. Det vil etter styrenes presentasjon åpnes for spørsmål og diskusjon.

Husk å melde deg på! Har du ikke invitasjonskoden – ta kontakt med administrasjonen.