Får spesialkompetanse i synspedagogikk

Nå har masterstudiet i synspedagogikk og synsrehabilitering startet. Deltidsstudiet går over fire år, med samlinger på Kongsberg og i Gøteborg.

(Foto: Fra oppstarten av masterstudiet på Kongsberg denne uken Foto: Janne Dugstad)
Favner bredt

Nå er de 20 studentene i gang med sitt tverrfaglige masterstudium i synspedagogikk og synsrehabilitering.

Studentene har variert bakgrunn, som blant annet lærer, sykepleier, vernepleier eller optiker.

For at personer som er blinde eller svaksynte skal få samme muligheter som andre til å delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv, har de ofte behov for spesiell synsutredning, oppfølging, opplæring og tilrettelegging.

Det betyr at det er mange som har behov for spesialkompetanse for å kunne gi riktig oppfølging.

Diagnosene kan være mange, og synshemmingen kan være medfødt eller ervervet senere i livet.

For å finne frem til de beste løsningene for den enkelte, er det ofte nødvendig med samarbeid på tvers av fag, profesjoner og instanser.

Det unike med den nye masterutdanningen er at den er tverrfaglig, og det dras veksler på tre ulike fagdisipliner; spesialpedagogikk, optometri og oftalmologi.

Mastergraden gir kompetanse innen optometrisk synsrehabilitering og synspedagogisk arbeid som er knyttet til å støtte lære- og utviklingsprosesser hos barn, unge og voksne som er synshemmede eller blinde.

Kompetansen kan blant annet brukes til å arbeide i barnehage/skole, voksenopplæring, PPT, helseforetak eller rehabiliteringsinstitusjoner.

Det er også behov for synspedagogisk kompetanse i brukerorganisasjoner og statlige etetare som NAV.

Utdanningsprogrammet er fleksibelt, med gjennomsnittlig 20 studietimer per uke, og vekslinger mellom felles samlinger, studier i praksis og over internett.