Et synsbedrag får oss til å tro at produkter i kraftige farger rommer mer enn de med dusere farger.

En studie gjennomført av nordmannen Henrik Hagtvedt og hans kollega Adam Brasel ved Universitetet i Boston, USA, viser at fargenyanser kan føre til at øynene oppfatter like produkter ganske annerledes.
Ifølge Forskning.no er en ekstra fargedråpe i produksjonen nok til å tro at en brun koffert med sterkere farge er romsligere enn en med svakere brunfarge. Selv om koffertene har akkurat samme størrelse!
– Mettede farger vekker høyere oppmerksomhet. De får oss til å bli mer opphisset. Dette er påvist gjennom eye-tracking, der forskere har registrert hvor fort og hvor lenge folks blikk fester seg på objekter med ulike farger, sier Henrik Hagtvedt.
Farger påvirker oss mer enn de fleste er klar over.
Hagtvedt har i flere eksperimenter testet hvordan forsøkspersoner oppfatter bokser, kaffekopper, kofferter, PCer og møbler av samme størrelse. Resultatene var sammenfallende for alle produktene og deltakergruppene.
De mente at de fargesterke produktene rommet mer enn de andre, av ulik farge men samme størrelse.
Studien er publisert i Journal of Consumers Research.
Les hele artikkelen i Forskning.no her