Opptak er nå gjort til 3-4 korte informasjonsfilmer om hvordan det er å studere optometri, og å være optiker i butikk. I mars distribueres filmene på Facebook. Mål: enda flere kvalifiserte søkere til optikerutdanningen på Kongsberg.
Viser optikerlivetKorte «reklamefilmer» om optikeryrket på ett minutt hver. Det skal bli resultatet av en hektisk, men vellykket opptaksdag på Kongsberg denne uken. Nå skal opptakene klippes ned til 3-4 filmer på maks ett minutt hver. Filmene er en del av informasjonsarbeidet som drives av Synsinformasjon.
Synsinformasjon har et eget kommunikasjonsutvalg, der alle kjedene er representert. I fjor bestemte utvalget seg for å prøve å gjøre noe helt nytt, nemlig å lage svært korte filmsnutter som man kjøper annonseplass på Facebook for. Da kan annonsene rettes mot målgruppen, som er utdanningssøkende – og deres foreldre.
Onsdag var det opptak fra morgen til sen ettermiddag, i flere optikerforretninger og på klinikken på Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse på Høgskolen i Sørøst-Norge.
Medlemmene i kommunikasjonsutvalget har gitt innspill til temaer de ønsket skulle tas opp i filmene. Optikere forteller om hvordan en arbeidsdag i butikk kan fortone seg, og de demonstrerer synsundersøkelser og følger kunden fra forundersøkelse til utvelgelse av briller eller kontaktlinser.
Viktigheten av å være god til å kommunisere med alle typer mennesker er et nøkkeltema.
Tre tredjeårsstudenter forteller om hvordan optometristudiet er, og mulighetene det gir i yrkeslivet. De demonstrerer også det flotte utstyret som finnes på klinikken, og blant annet hvordan netthinnefotografering fungerer.
Filmene vil forhåpentligvis trigge interessen for optikeryrket enda mer blant utdanningssøkende. For de som ikke har Facebook, vil vi også legge ut filmene på vår nettside når de distribueres om en måneds tid.