Førerkort: Helseattest fra 75 til 80 år?

En arbeidsgruppe fra Vegdirektoratet og Helsedirektoratet foreslår å heve aldergrensen for helseattest for førerkort fra 75 til 80 år. Det mener Norges Optikerforbund er uheldig fordi det skjer store synsmessige endringer hos de fleste mennesker i 70-årene.

Generalsekretær Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund sier det skjer store synsmessige endringer som kan påvirke adferd i trafikken fra man er i 60-årsalderen. (Foto: Rolf Magnus W. Sæther)

75 eller 80?

Etter fylte 75 år, må man i dag gjennomgå en helsetest hos fastlegen for å kunne fortsette å kjøre bil.

Det synes mange er slitsomt og til dels unødvendig, ikke minst de kognitive testene. Synet testes også.

Ifølge VG har en arbeidsgruppe fra Helsedirektoratet og Vegdirektoratet konkludert med at hele denne helsetesten bør skyves på til bilførerne er 80 år. 

– Vi ønsker å gi eldre bilførere en enklere hverdag og samtidig frigi kapasitet hos fastlegene, sier Eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen til VG. Hun får støtte av Helseminister Bent Høie.

Ulykkesstatistikken viser en markant økning fra 80-årsalder, men Norges Optikerforbund mener endringene innen syn og øyehelse de fleste opplever i 70-årene er verdt å merke seg.

NOF har tidligere gitt innspill til Helsedirektoratet og pekt på en rekke synsmessige forhold fra 60-årsalder som påvirker evnen til å kjøre bil negativt. Endringene slår inn på ulike alderstrinn og alle har inntreden før fylte 75 år.

Når alderen passerer 70, skyter også antallet øyetilstander som kan påvirke bilkjøring i været. Det gjelder først og fremst katarakt.

– Internasjonal forskning viser at kjøreevnen reduseres både ut fra normale aldersendringer og på grunn av øyesykdom. Så nær som alle over 75 år har synsmessige endringer som påvirker bilkjøring, sier generalsekretær Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund.

Forbundet synes derfor det vil være rart om myndighetene går bort fra kravet om helseattest for bilførere når de er 75 år. Ikke minst fordi myndighetene arbeider for en nullvisjon med ingen trafikkdrepte.

Les oppslaget i VG her