Hva ville du sagt?

Du har en kontaktlinsebruker i stolen. Guttens øyne viser tydelige tegn på ugunstig kontaktlinsebruk. Du tar ansvaret for videre oppfølgning selv. Hva sier du til denne pasienten

 

Informasjonen som gis tas opp på bånd og analyseres på forhånd. Analysen foretas personer som daglig jobber med kommunikasjon. Når optikere snakker til pasientene er det jo ikke fagpersoner som er mottaker. De elementene som vurderes som gode settes sammen til en kommunikasjon.

 

Spørsmålet er jo hva en kan lære av andre sin måte å kommunisere på? Hva sier de som analyserer? Er de like opptatt av korrekthet og faguttrykk som optikeren er, eller setter de mer pris på evne til å skape en folkelig forståelse?

 

Kasus nummer en er beskrevet på følgende måte:

En non-compliant ung gutt, kontaktlinsepasient, kommer inn med et relativt rødt øye, tydelige tegn på overbæring, det er en del stain på cornea, ingen tegn på infeksjon eller behov for aktiv behandling med medikamenter. Det ser ikke pent ut, men du velger å ikke henvise til øyelege da du vurderer situasjonen slik at du kan følge opp pasienten selv. Hvordan formidler du følgende: alvoret i situasjonen, hvordan pasienten skal oppføre seg nå den nærmeste tiden til full tilhelning, din valgte oppfølgning av denne akutte situasjonen og videre rundt kontaktlinsebruk fremover etter at den akutte situasjonen er over?

 

Det er mange ulike måter å trene seg til å bli en bedre kommunikator på. Dette er et eksempel. Møt opp på fagkonferansen i Fredrikstad, og du vil som deltager få tips på det å bli bedre i hverdagen!

 

Ønsker du å lese mer om søndagens foredrag kan du se i fagprogrammet via egen nettside og les mer på side 14.

 

Påmelding til landsmøte, generalforsamling og fagkonferanse finner du via nettsidene.