Kloke valg for fremtidens optikere

Å reflektere over egne valg, bidrar til å gjøre kloke valg. Det var et viktig tema da Norges Optikerforbund møtte 1. og 2. trinn på optikerutdanningen denne uken.

1. og 2. klasse optometri (Foto: Dag Øyvind Olsen)

Tid for refleksjon

Generalsekretær Hans Torvald Haugo fortalte om kampanjen Gjør kloke valg som ledes av Legeforeningen og der mange profesjonsforeninger deltar, deriblant Norges Optikerforbund.

Hovedfokus for kampanjen er overforbruk av helsetjenester og hva man kan gjøre for å redusere dette overforbruket. I NOF har man sett på både over- og underforbruk i synsprøverommet.

Prosessen startet med innspillsrunder der medlemmene kunne delta, det var workshop på landsmøte, som endte med en liste tiltak.

I fjor høst ble publikumskampanjen for Gjør kloke valg lansert, litt forsinket på grunn av korona-pandemien.

NOF inviterte optikerstudentene til møte om denne kampanjen på Kongsberg.

På grunn av at tredjeklasse nå er ute i sin lange praksisperiode, var det 1. og 2. klasse som deltok og fikk muligheten til å reflektere over sine fremtidige valg som helsepersonell.

Du kan se levende bilder fra arrangementet her, på Optikerens Facebookside