Hvordan kan optikere bli bedre på kommunikasjon? – Alle mennesker vil bli sett, hørt og forstått. Vær ærlig og tydelig, men vis omsorg når du snakker med pasienter eller kunder. Disse viktige rådene fikk optometristudentene av kommunikasjonsekspert på seminar.
Det var godt fremmøte av optometristudenter når Norges Optikerforbund og Synsinformasjon inviterte til kommunikasjonskveld på høyskolen mandag.
Temaet fenget, og foredraget til Pellegrino Riccardi kalte frem både latter og tårer. Han er ekspert på tverrkulturell kommunikasjon, og setter nordmenns trauste og forsiktige væremåte inn i en global sammenheng.
Før Riccardi slapp til fortalte daglig leder Per Kristian Knudsen i NOF/SI om kommunikasjonsplattformen til organisasjonene – også kalt «Den store historien om optikerne». Dokumentet tar for seg hva norske optikere er, hva de gjør og hva de står for.
«Den store historien om optikerne» står på trykk i årsmeldingen til Norges Optikerforbund.
Nyttige tips fra eksperten
Hvordan skaper man som optiker så den gode følelsen ved møte med mennesker? Hvordan kan man bli god til å kommunisere? Det var temaet for Pellegrino Riccardis halvannen time lange foredrag.
Han innledet med et sitat av Gustave Flaubert «There is no truth, there is only perception» som utgangspunkt for at du må sette deg inn i motpartens situasjon – hvordan har de det, tror de på meg, og har de tillit til meg?
– Alle mennesker vil bli sett, hørt og forstått. Ikke vær redd for å komme nær personen!
For å bli god til å kommunisere skal man lytte, man skal være ærlig, tydelig , uredd og empatisk. Empati oppnås ved å lytte!
– Optikere har mulighet til å skape en forskjell for mange mennesker. De som er gode til å kommunisere blir til gode optikere, avsluttet Pellegrino Riccardi.