Mediesaker planlegges!

Ser du godt nok bak rattet? Har du briller som ikke passer? Vi har fått gjennomført en stor spørreundersøkelse om syn som det nå planlegges å lage pressesaker av.

(Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Nyheter om syn

Synsinformasjon har et eget Kommunikasjonsutvalg der alle optikerkjedene er representert. Onsdag møttes utvalget for å diskutere aktuelle mediesaker og planlegge aktiviteter frem i tid.

I fjor ble det satt rekord i antall presseoppslag som ble generert etter utsendelser av stoff fra Norges Optikerforbund  og Synsinformasjon – med nærmere 200 oppslag. I tillegg kommer en jevn strøm av henvendelser fra mediene. Siden nyttår har forespørslene fra mediene vært mange og varierte. VG har skrevet om brilleskrekk. NRK Dagsrevyen har laget innslag om nærsynthet, og P4 har laget innslag om snøblindhet, partylinser og myopi. Dette er bare noen av pressesakene der NOF/SI er blitt kontaktet og intervjuet.

I vinter laget TV2 Hjelper deg en reportasje om man kan stole på optikeren. I innslaget settes optikerbransjen i et kritisk søkelys, og det ble diskutert i møtet i Kommunikasjonsutvalget. Enkelte optikere ga andre råd enn det en øyelege gjorde ift. om man trengte briller eller ei.

Kommunikasjonsutvalget er et rådgivende organ i pressespørsmål, og medlemmene er i hovedsak ledere, markedssjefer eller kommunikasjonsansvarlige i optikerkjedene.

En stor undersøkelse om syn er nå gjennomført av TNS Gallup på oppdrag fra Synsinformasjon. Resultater fra denne undersøkelsen skal brukes til å lage pressestoff resten av året. Vi kan røpe at bilkjøring, syn blant barn og unge, og ferdigbriller blir blant temaene for årets presseutsendelser.

De to siste årene er det laget videofilmer om synsutfordringer ved bilkjøring. Det planlegges også å lage en ny film i år.

Presseutsendelsene fremmer kompetansen til norske optikere, og at optiker skal være første kontakt for bedre syn.