Optikerbransjen oppnår høy kundetilfredshet. Tre av fire optikerkjeder som deltar i Norsk Kundebarometer scorer høyere i år enn i fjor. Best ut i år er Specsavers, mens Brilleland gjør det største bykset oppover.

Bedre bransjetall enn i fjor
Det er Handelshøyskolen BI som hvert år gjennomfører sitt store Kundebarometer, der 160 kjeder/bedrifter fra 30 bransjer deltar.
Fra optikerbransjen deltar Brilleland, Synsam, Interoptik og Specsavers. Alle disse kjedene havner for første gang blant de 50 best likte merkenavnene.
Resultatene ser slik ut for optikerbransjen:
21. plass: Specsavers (opp fra 33. plass i fjor og 45. plass i 2016)
26. Interoptik (ned fra 19. plass i fjor og opp fra 43. plass i 2016)
33. Synsam (opp fra 36. plass i fjor og ned fra 28. plass i 2016)
42. Brilleland (opp fra 62. plass i fjor og 69. plass i 2016)
Alle optikerkjedene som deltar i Kundebarometeret oppnår fire av fem mulige stjerner.
De tre merkene som scorer høyest på Kundebarometeret 2018 er Volvo, Vinmonopolet og Toyota.
Undersøkelsen tar for seg både kundetilfredshet og lojalitet. 6400 forbrukere er intervjuet.