Organisasjonen Dysleksi Norge mener at norske optikere lærer mer om dysleksi enn det mange lærerstudenter gjør. De krever endring på dette. Optikere som utdannes her i landet har dysleksi og lese- og skrivevansker på timeplanen, noe alle lærere også bør ha.

– Norske lærere kan altfor lite om lese- og skrivevansker. Mens alle optikere har det på sitt pensum, er det svært varierende hva lærerskolestudenter lærer, sier pedagog Åsne Midtbø Aas i Dysleksi Norge til NRK. Hun utfordrer de pedagogiske lærerstedene til å sette temaet på dagorden.
Barn med lese- og skrivevansker skal ifølge den nasjonale retningslinjen synsundersøkes hos optiker, øyelege eller ortoptist. – Dessverre finnes det barn som står unødvendig lenge i ventekø hos øyelege, når briller kan løse problemene, sier generalsekretær Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund. Han ønsker et tettere samarbeid i førstelinjehelsetjenesten rundt oppfølging av barns syn.
I innspill til Helsedirektoratet har Norges Optikerforbund kommet med flere forslag til endringer i den offentlige retningslinjen som omfatter barn og syn. Optikeren kan ta en tydeligere rolle i dag og samarbeidet mellom optiker, helsesøster, lege og andre i førstelinjen må bedres.
Optiker Elin Hansson forteller at hun har fått barn inn til undersøkelse der man trodde det var synet som var problemet, men der det viste seg at dysleksi var årsaken. Kompleksiteten rundt ulike lese- og skriveproblemer hos barn samt muligheten for synsproblemer sammen med dette, gjør det viktig at optikeren har kunnskap om det pedagogiske oppfølgingssystemet. Hansson er en av optikerne som nylig har fullført det tilrettelagte nettkurset med dette formålet. Norges Optikerforbund vil opprette egen kompetanseliste for disse optikerne, som vil bli søkbar på organisasjonens nettside.
Les mer om Dysleksi Norge og mangel på kunnskap om dysleksi på NRKs nettsider.
Dagens nyhet har vært toppsak i NRK – både på nett og i ulike nyhetssendinger på radio.