Nå planlegges neste års utgivelser av Fagtidsskriftet Optikeren. I begynnelsen av desember diskuterer redaksjonskomiteen aktuelle temaer. Har du innspill til hva vi bør sette søkelyset på i 2016? Tips oss gjerne!
Seks utgivelser i året
Optikeren kommer etter planen i 2016 ut i februar, april, juni, august, oktober og desember. Altså med tre nummer i halvåret, som i år.
– Vi følger en produksjonsplan etter samme lest som i år. Det betyr en god blanding av stoff med reportasjer, nyheter, fagartikler og bransjenytt. Vi vil også ha temanumre eller «minitema», sier redaktør Dag Øyvind Olsen.
Undersøkelser viser at medlemmene i Norges Optikerforbund verdsetter Optikeren, og bladet leses. For NOF er det et bindeledd til medlemmene og den viktigste informasjonskanalen i forbundet.
Leserundersøkelser gjennomføres annethvert år, og gir viktige signaler om hva medlemmene foretrekker å lese. Det brukes aktivt i planleggingen av bladet.
– Denne miksen av kortere og lengre artikler, lettere stoff og fagstoff er viktig, også for at bladet skal favne bredt og ha appell i hele bransjen, sier Dag Øyvind Olsen.
Produksjonen av bladet ledes av redaktøren, godt hjulpet av en aktiv redaksjonskomite. Komiteen består av NOF-medlemmer som leverer artikler til hver utgivelse. I tillegg er Optikeren avhengig av andre bidragsytere. Som mye annet i NOF, er Optikeren et dugnadsprosjekt.
Årets siste utgave av Optikeren skal nå tegnes ut av grafisk designer, alt stoffet er ferdig produsert. Utgivelse er tidlig i desember. Det tar en drøy måned fra alt stoff skal være klart og til du har det levert, fordi produksjon og distribusjon er en ganske omstendelig prosess med mange ledd.
– Send meg gjerne en epost om du har aktuelle tips til hva vi bør skrive om, stort eller lite, oppfordrer redaktøren.
Redaksjonelle henvendelser, nyhets- og reportasjetips, bransjenytt og pressemeldinger sendes: dag@optikerforbund.no
Har du spørsmål om annonsering, kontakt Stina Olsen: stina@optikerforbund.no