Optikeren står støtt

Fagpressen står fjellstøtt i Norge og onsdag feiret Norges eldste presseorganisasjon sitt 125-årsjubileum. Fagtidsskriftet Optikeren er en av 242 publikasjoner som er medlem foreningen som fremmer kvalitets- og dybdejournalistikk.

Redaktør Dag Øyvind Olsen og annonseansvarlig Stina Olsen Klæboe i Optikeren, sammen med nestleder Berit Nyman i Fagpressen.

Mens Optikerens historie som fagblad strekker seg 43 år tilbake i tid, har fagbladene en mye lengre historie i Norge og Fagpressen ble etablert for hele 125 år siden.

Det er dermed den eldste presseorganisasjonen i landet og i porteføljen er det hele 242 redaktørstyrte medier. Mange av dem er relativt små og nisjepregede, slik som Optikeren. Men vi er på ingen måte minst med et opplag på 2400 og seks utgivelser på papir i året.

Stadig flere magasiner blir hel- eller deldigitale, men Optikeren skiller seg ut fra flertallet av de andre bladene fordi vi har stor annonsetilgang og den er stabil. Bransjen har opplevd et annonsefall i år, men det har ikke Optikeren.

På konferansen ble vi blant annet oppdatert på siste nytt innen bruk av kunstig intelligens for tekst og illustrasjoner, utvikling innen sosiale medier og lesetid på papir og digitale flater.

Fagpressen skiller seg vesentlig ut fra avisene, med at langt mer av lesingen for fagbladene skjer på papir enn for lokal- og riksaviser. Årsaken er sammensatt, men de fleste fagbladene på papir er ikke nyhetsmedier, men medier for dybdelesing og refleksjon.

Og ryktet om papirmediets død stemmer ikke. Nye tall innen bøker viser også at det store flertallet foretrekker å lese bøker på papir, ikke på nettbrett eller som lydbøker.

18. desember kommer årets siste utgave av Optikeren og vi minner om materiellfristen som er 17. november.