Teknologiutvikling har ulike sider
I utvikling av alle typer helsetjenester vil det være fokus på teknologi da utviklingen av denne kan redusere fremtidige utgifter. Det er ofte billigere å benytte ny teknologi fordi kravet til kompetansen hos operatøren reduseres. Måten en oppbevarer, bearbeider og deler data er bedre på teknologisk baserte løsninger enn der hvor et helsepersonell gjør sine vurderinger og noterer disse på tradisjonell måte. Dette er også med på å endre kostnadsbildet totalt sett.
Spørsmålet en så kan stille er operatøren eller helsepersonellets evne til å lese og tolke de data som bli innhentet. Kunnskap om tolkning av data er en kjent diskusjon innen ulike fagmiljø i helsevesenet. Det kan være ulike syn på riktig kompetansenivå.
Massachusetts Institute of Technology (MIT) har utviklet ulik teknologi der brukeren selv gjør undersøkelser av egen synsfunksjon. I en artikkel kan en lese om en optisk forsats som settes på en mobiltelefon som ved hjelp av spesialdesignet programvare kan hjelpe deg til å finne ut om du har katarakt eller ikke.
Ramesh Raskar (MIT) forteller at dette nye systemet sveiper over øyet som en vær-radar undersøker himmelen for skyer. Han forteller også om systemet: I stedet for å spørre doktoren om hvordan det ser ut inne i øyet, ber vi pasienten fortelle hvordan systemet oppfatter signalene.
Sett i lys av denne teknologiske utviklingen er svaret at optiker som annet helsepersonell må være interessert i å følge med på ulike typer utvikling, være åpen for endringer av arbeidsdagens innhold og kunne svare på ulike spørsmål en får om de nye mulighetene som skapes. Den teknologien optikere benytter i sitt daglige virke er en helt annen enn for 20 år siden. Hva fremtiden 20 år frem vil bringe er ukjent.
Ønsker du å lese med om MIT sin utvikling av tilgjengelig høyteknologi for pasientene klikker du her
Ønsker du å diskutere tema på Optometriforum klikker du her
Artikkelen er tipset NOF av Ingebret Mojord