Mandag starter turneen med utdanningsmesser fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Ni optikerstudenter er med for å markedsføre optikeryrket.
.png)
Optikerstudenter har fått opplæring, og nå er ni av dem klare for å være gode ambassadører på utdanningsmessen «Ta utdanning» som skal ut på riksturne. To studenter fra forskjellige årstrinn er med på hver messe, og de deltar to dager hver på til sammen 11 forskjellige messer.
Deltakelsen på disse messene, og kampanjen «Bli optiker» har bidratt til stor vekst i søkningen til optikerutdanningen senere år.
Mange oppgir at kontakt med lokal optiker også er av stor betydning for yrkesvalg, så her kan alle optikere være gode ambassadører på sitt hjemsted, nå som tusenvis av avgangselever fra videregående skole og andre snart skal ta sine studievalg.
Det er mange utdanninger fra Norge og 25 land på messen som konkurrerer om ungdommenes oppmerksomhet. I fjor hadde messen 300 utstillere, og tiltrakk seg hele 96 000 besøkende.
Nytt informasjonsmateriell bestilt av Synsinformasjon er levert, og distribueres nå til de forskjellige messestedene. Det er både brilleposer, brosjyrer som er oppdatert og trykket i ny utgave, og en stor ladning solbriller som messebesøkende kan få designe selv, mens de får vite mer om hva optikeryrket går ut på.
Nettsiden til Bli optiker-kampanjen er også brushet opp.
Slik er reiseruten:
Lillestrøm 9.-10. januar
Halden 12.-13. januar
Kristiansand 16.-17. januar
Sandefjord 19.-20. januar
Stavanger 23.-24. januar
Bergen 26.-27. januar
Ålesund 30.- 31. januar
Trondheim 2.-3. februar
Bodø 6.-7. februar
Tromsø 9.-10. februar
Oslo 15.-16. februar
Les mer om messene Ta utdanning her!
Finn ut mer på Bli Optikers nettside her