Undervisning av optikere i digital teknologi blir stadig viktigere på Europas optiske messer. 46 prosent av de besøkende på forrige helgs opti-messe i München sier teknologisk utvikling innen faget er det viktigste trekkplasteret.

Hva får optikere til å reise på de store optiske messene når stadig mer av innkjøpene styres sentralt av kjedene? Jo digital teknologi. Det svarer 46 prosent av de over 27 000 besøkende på forrige helgs messe opti i Bayerns hovedstad.
Fremdeles er innfatninger viktigst å se på, men fagprogram og teknologisk oppdatering med produsenter får høy score av de besøkende, skriver opti i en pressemelding.
Den tyske messen har inngått et samarbeid med The European Council of Optometry and Optics (ECOO), som holdt foredrag om flere temaer på messen, med hovedvekt på syn og bilkjøring.
– For europeiske optikere er opti et ideelt sted å bygge nettverk og utveksle ideer med kolleger. Hovedtemaet digitalisering er veldig spennende for oss alle, siden målet er å bruke mer tid på individuelle optometriske undersøkelser ved synsundersøkelsen. Digital teknologi vil fortsette å gjøre arbeidet til optikere mer profesjonelt, men det vil ikke erstatte den individuelle synsundersøkelsen, sier Peter Gumpelmayer, president i ECOO.
Fagprogram og siste nytt innen teknologisk utvikling blir det også på Europas største optiske messe, Mido, som holdes i Milano om tre uker.
Se fagprogrammet for Mido her
3.-5. mars er det klart for copenhagen specs, Nordens største messe, som holdes i Lokomotivværkstedet i den danske hovedstaden.
Her kan du lese om copenhagen specs