Thomas Ertsås ble truffet av en rakett på nyttarsaften. Han skadet ansiktet og venstre øyet, men blir ikke blind. Øyelege Frode Halvorsen legger ikke skjul på at Thomas har hatt kjempeflaks
I sykesenga ser man tydelig at raketten har gjort skade under og rundt venstre øyet. Det er sydd 10 sting oppe på kinnet. Hornhinna er svidd av. Øyelegen regner med at synsfunksjonen er bevart.
– Som regel har noen mistet synet på et øye under slike omstendigheter, så Thomas har vært veldig heldig. Han er ikke operert, nå tar vi tiden til hjelp med å smøre på mye salve. Hornhinnen forvant nesten helt under smellen, men den vokser ut igjen med 1 mm per dag. Så om noen dager får vi se hvor godt syn han får på det skadde øyet. Men syn får han, sier øyelege Halvorsen til Aust Agder Blad.
Thomas velger å gi rakettskadene et ansikt da han føler at hans sak er blåst opp i media. – Det har i media blitt fremstilt som om jeg nærmest er i ferd med å bli helt blind, men det er altså ikke tilfelle. Derfor synes jeg det er greit at lokalavisa formidler et mer nyansert bilde av situasjonen, sier han.