Tilfredse optikerkunder

Optikerbransjen får god score på kundetilfredshet og lojalitet i forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer. Av de fire optikerkjedene som deltar, gjør Specsavers det best for andre år på rad. 

Henning Eriksen har ledet Specsavers i Norge det siste året (Foto: Specsavers)

Slik scorer optikerbransjen

Handelshøyskolen BI har gjennom 20 år målt norske kunders tilfredshet med tilbydere av varer og tjenester innen en rekke bransjer.

Helt på topp finner vi Volvo, Toyota og Flytoget, som alle oppnår 5 stjerner og høye poengsummer.

Fra optikerbransjen deltar fire aktører. To av disse får fire stjerner, og det er Specsavers på en 20. plass og Interoptik på 30. plass. 

Brilleland havner på 70. plass og Synsam på 75. plass. Disse kjedene får 3 stjerner. Felles for alle optikerkjedene er de scorer høyere på lojalitet enn tilfredshet, men ingen får dårlig score på kundetilfredshet heller.

I poengspennet innen begge kategorier ligger alle kjedene på mellom 73 og 85 poeng av 100 mulige.

Specsavers, som kommer best ut, får 85,5 poeng på lojalitet og 79,3 poeng på kundetilfredshet.

– Vi er utrolig stolte over å ha Norges mest fornøyde brillekunder for andre år på rad. Denne kåringen viser at vi lykkes med å gi gode kundeopplevelser og at markedet viser at vi gir best kvalitet for pengene, sier direktør i Specsavers Henning Eriksen.

Ratingen i Norsk Kundebarometer baserer seg på en indeks med oppnådde poeng ved fire spørsmål.

Les om Norsk Kundebarometer her