Det er flere ulike forbrukerundersøkelser som viser at norske optikere har høy tillit hos forbrukeren. I en ny stor europeisk undersøkelse kommer optometri representert ved briller og kontaktlinser på listen over de ti best likte markedene i Norge. Slik er det ikke i resten av EU.
Undersøkelsen er utarbeidet av myndighetene i EU og Norge, sammen med forbrukerorganisasjonene. De har kartlagt erfaringer med de fleste forbrukermarkeder i alle EU-land, i tillegg til Norge og Island. Briller og kontaktlinser kommer ikke på listetoppen i EU, som i Norge.
Les mer om undersøkelsen i Dine Penger.
– At optikeren har høy tillit er kjent, sier daglig leder Pelle Knudsen i Synsinformasjon. Han nevner TNS Gallup og Norsk Kundebarometer. I en undersøkelse publisert i januar 2012 i Dagens Næringsliv kom bransjen optikk på topp av alle i en sammenlikning utført av Daymaker.
– Synsinformasjon jobber for at medlemmene skal møte kundene på en god måte. Det å ligge høyt på tillit viser at bransjen har fokus på å yte gode tjenester. Det gode arbeidet kan ikke stoppe opp, sier Knudsen. Da kan forbrukerens innstilling til optikeren og de tjenestene bransjen tilbyr endres. Det helsemessige aspektet i forhold til optikers tjenester står sterkt i Norge. Slik er det ikke i alle land i EU. Dette kan være en medvirkende faktor til ulik tillitsvurdering i Norge og resten av Europa, mener Knudsen.