Ugrei markedsføring

Markedsføring av helse- og omsorgstjenester skal være forsvarlig, nøktern og saklig. Dette sier Helsepersonellovens § 13. I går publiserte NRK en kritisk sak om en klinikk som tilbyr kosmetisk kirurgi via Sigrid Marie Bråthens private Instagram.

Markedsføring av helsetjenester er ikke som generell markedsføring. Det er andre hensyn å ta når en skal promotere syn og øyehelse enn om en skal selge gardiner. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

I grenseland
Leder i rådet for legeetikk, Svein Aarseth sier til NRK at «det er ikke så enkelt å si at dette ikke er lov, men det er ikke greit». I dette ligger det at han mener denne formen for markedsføring av helsetjenester er ugreit, men at det trolig ikke rammes av lovverket.

Aarseth er tydelig på at han mener Sigrid Marie er utnyttet og at klinikken har kommentert på hennes Instagram-profil til egen fordel.

Klinikken selv beklager det som har skjedd og sier at de skal gjøre det de kan for at dette ikke skal skje igjen.

Mange optiske forretninger er aktive på ulike sosiale medier – både egne og andres. Saken viser at en må tenke fornuft når en synliggjør seg i det offentlige rom via nett.

Daglig leder i Synsinformasjon, Per Kristian Knudsen, sier at det er fornuft og folkeskikk som gjelder. – Internett gir ikke grunnlag for å oppføre seg på andre måter enn ellers, påpeker han. – Det at informasjon lagres og er synlig for mange over tid bør gjøre en mer overvåken, mener Knudsen.

Sigrid Marie Bråthen forteller at hun opplever at klinikkens metode var skikkelig frekk og uetisk.

Les mer på NRK