Viktigheten av godt syn gjennom hele livet er en «rød tråd» i kommunikasjonsarbeidet vårt i 2018. Les mer om planene her!

2017 ble et veldig bra og spennende medieår for Norges Optikerforbund og Synsinformasjon.
Vi fortsatte som før å lage «tradisjonelle» mediesaker som ble sendt ut til alle typer medier over hele landet. Resultatene viser ny rekord i antall oppslag per utsendte artikkel, drøyt 30 oppslag i medier over hele landet per sak.
To av pressesakene ble også laget med video, og de handlet om barn og syn ved skolestart, og kontrastsyn ved bilkjøring før jul.
Det helt nye i 2017 var imidlertid at vi laget en rekke korte informasjonsfilmer, skreddersydd for sosiale medier som Facebook, Instagram og YouTube. Synsinformasjon opprettet både egen YouTube-kanal og Facebook-gruppe dette året, der filmene distribueres fra.
Vi laget en serie filmer med optikerstudenter, samt en nyutdannet og veletablert optiker som en del av rekrutteringskampanjen for å bli optiker. Denne kampanjen videreføres i år, som et bidrag til at vi fortsatt sikrer oss mange solide søkere til yrket.
Det ble laget nye kort-filmer for sosiale medier med tema barn og bilkjøring, og kortversjoner av tidligere produserte filmer om blant annet fargesyn.
På nyåret i 2018 har vi fått gjennomført den store Forbrukerundersøkelsen der 1300 mennesker er stilt en rekke spørsmål om syn av Kantar TNS. I tillegg har vi laget en egen undersøkelse om kontaktlinser, der 1000 linsebrukere er intervjuet.
Disse to store undersøkelsene danner grunnlaget for en rekke pressesaker i 2018 som nå er under utarbeidelse.
Denne uken har Kommunikasjonsutvalget i Synsinformasjon hatt møte, og blant annet diskutert videre satsing på sosiale medier, med korte informasjonsfilmer om syn.
Vi fortsetter i år med å kjøpe oss plass på sosiale medier med slike filmer. I år skal de produseres enda kortere (maks et halvt minutt hver), og med stramme budskap som skal fange interessen til flyktige nettsurfere.
I 2017 klikket rundt en million nordmenn seg inn og så filmene våre.
Godt syn gjennom hele livet og viktigheten av å ta synsundersøkelse hos optiker er gjennomgående hovedtema for pressearbeidet vårt i 2018. Vi skreddersyr budskapene til ulike medieplattformer og har ambisiøse planer.
Følg med fremover!