Brilleslurv bak trafikkulykker

– Jeg skal jo bare en liten tur på butikken, er kanskje en vanlig unnskyldning for å ikke ta på seg brillene. Men uten briller har man fire ganger så stor risiko for å krasje, viser en ny undersøkelse.

(Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Naboen er farligst

16 prosent av britiske bilister har vært innblandet i en trafikkulykke i løpet av de siste to årene. For brillebrukere som har kjørt uten briller, er andelen hele 67 prosent. Det viser en undersøkelse som er utført at Opinion for det britiske forsikringsselskapet Direct Line.

21 prosent av brillebrukerne svarte at de aldri kjører med briller. 

Norges Optikerforbund har i juli sendt ut en pressesak om dette som har fått mange oppslag i medier over hele landet, og denne saken er også hyppig delt på sosiale medier. Her sier generalsekretær Hans Torvald Haugo at selv om det ikke finnes norske tall så tror han ikke det er særlig annerledes her hjemme.

Det er korte ærender som er vanligste påskudd for å la brillene ligge igjen hjemme. En av fire brillebrukere sa seg «skyldige» i slik adferd.

– Det er samme fenomen som ved bruk av sikkerhetsbelte. Folk blir mer slumsete når de bare skal en kort tur til butikken eller noe annet i nærområdet. Med andre ord er naboene dine farligst, sier Haugo. 

– Nesten all informasjon du innhenter i trafikken, får du fra synssansen. Skarpt syn er spesielt viktig for riktig avstandsbedømmelse, noe nærsynte bør merke seg. Ting kommer plutselig, som fører til brå reaksjoner, som igjen kommer brått for andre i trafikken, sier trafikkforsker Rolf Robertsen ved Nord universitet.

Hans Torvald Haugo har tidligere undervist kommende trafikklærere i Forsvaret. Som en del av opplæringen fikk studentene kjøre bil med dårligere syn. Det førte blant annet til at kjøringen ble mer rykkete, med mer brå oppbremsing.

Les hele presseutsendelsen her