Hold deg oppdatert hos NAV

Det er viktig at den enkelte optiker kjenner rutinene ved sitt lokale NAV-kontor. Det finnes geografiske forskjeller i hvordan optiker skal fylle ut skjemaer til NAV.

I siste utgave av Fagtidsskriftet Optikeren kan du møte optiker Siw Oddli som jobber ved NAV Hjelpemiddelsentral i Trøndelag. Hun ber optikere som er i tvil om rutiner og skjemaer om å ta kontakt med sitt lokale NAV-kontor for å unngå misforståelser. (Fot
Litt ulik praksis

– De forskjellige NAV-kontorene har litt ulike rutiner. Derfor er det viktig at den enkelte optiker er oppdatert på hvordan rutinene er der man jobber. Det kan være forskjeller i hvordan søknader skal skrives, hvor de skal sendes og hvem som skal følge opp henvendelsene, sier generalsekretær Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund.

Det arbeides i NAV for like rutiner over hele landet.

– Men det tar trolig litt tid for man kan flytte fra sør til nord i landet uten at det er nyanser i hvordan de lokale NAV-kontorene håndterer søknader om synshjelpemidler.