Mørkekjøringsvideoen som ble produsert for NOF har spredd seg kraftig i sosiale medier, og fått mange presseoppslag. Gårsdagens nyhet om ferdigbriller i trafikken er så langt referert i over 40 medier over hele landet.
Bilkjøring og trafikk er et tema som er nært folk flest og som mediene viser stor interesse for.Betydningen av godt syn i trafikken er viktig for Norges Optikerforbund å nå ut med, og det har vært tema for presseutsendelsene i november.
Den første saken omhandlet hvordan mørkesynet vårt raskt forverrer seg med alderen, og til denne utsendelsen ble det produsert en video som mediene kan benytte fritt.
Denne filmen har også spredd seg veldig i sosiale medier, ikke minst på Facebook.
Trygg Trafikk har deltatt i begge presseutsendelsene, og de laget også en redigert versjon av filmen.
Den ble raskt delt og vist 30 000 ganger, og filmen ble også vist og delt av mange fra Optikerens Facebookgruppe.
Blant disse var flere optikerkjeder og butikker.
Det har vært mange henvendelser fra media til Norges Optikerforbund, og det er gjort intervjuer de siste ukene med blant annet P4, P5, TV2 og Radionyhetene som leverer nyhetssendinger til 60 nærradiostasjoner.
Viktige budskap om å se godt i trafikken har dermed nådd ut til store deler av Norges befolkning.
Her er lenker til begge sakene:
http://www.newswire.no/art/10696
http://www.newswire.no/art/10694