Har du alle sanser åpne, er du mottakelig og alltid skjerpet når du møter pasientene? Hvordan takler du en sjenert pasient med språkutfordringer? Få med deg fire lærerike kasus fra norske optikeres arbeidshverdag på fagkonferansen til Norges Optikerforbund.
En vanlig dag på jobben?Hvilken som helst dag på jobb kan det dukke opp krevende situasjoner og spesielle tilfeller. Kasuspresentasjonene som optikerne Elisabeth Bjerke Egeberg, Grete Helen Andersen, Hege Høy Omdal og Anne Norvik Jervell skal holde på fagkonferansen i april, går rett inn i optikerens arbeidsdag.
* En somalisk tenåringsjente tar kontakt på grunn av dårlig syn. To andre optikere har vurdert henne, uten at hun har fått synshjelpemidler. Nå føler hun at synet har blitt enda dårligere, og hun har fått hodepine i tillegg. En sjenert jente skal til undersøkelse, sammen med en mor som ikke snakker godt norsk.
* En pasient kommer inn døra med rødt øye. Øyelege er opptatt. Hva kan du gjøre da?
* Er du forutinntatt, og vil kan det påvirke din vurdering? Hvordan kan forstyrrende elementer i møte med pasienten elimineres, og viktige spor følges opp?
Dette er stikkord for tre av kasuspresentasjonene. Anne Norvik Jervell skal fortelle om da hun fikk henvist en pasient, en 17 år gammel gutt, fra øyelege. Øyelegen mistenker at gutten har keratokonus, og henviser for tilpassing av kontaktlinser.
– Pasienter med keratokonus kommer til oss optikere fordi de ser dårlig. Det er veldig viktig at vi optikere ikke overser keratokonuspasienter, for å hindre at de mister syn. Vi må ta signalene tidlig!, sier Anne Norvik Jervell.
Se programmet for fagkonferansen her