Krafttak for å hindre unødig blindhet

Brien Holden Vision Institute har inngått et samarbeid med solbrilleprodusenten Revo for å gi synet tilbake til fattige mennesker som mangler briller og synskorrigering. Målet er å hjelpe 20 millioner mennesker innen år 2020.

 
 

Ifølge Brien Holden Vision Institute ser verden uskarp ut for 625 millioner mennesker. For flertallet av disse menneskene er det lite som skal til for at verden skal se skarp ut.

– De fleste synsproblemene er en «Easy fix» sier artist og frontfigur Bono i kampanjen «Vision over visibility», som nå er lansert.

Revo er en produsent av høykvalitets polariserte solbriller, og de gir 10 dollar per solgte brille til prosjektet. Avtalen med Brien Holden Vision Institute innebærer at brilleprodusenten vil donere opp til 10 millioner dollar de neste årene.

Kampanjen frontes av Bono, som sier han selv kunne vært blind om han ikke hadde blitt behandlet for glaukom – som han har hatt i 20 år.

Se Bono og Kovin Naidoo fortelle om kampanjen her (link til YouTube)