Fremtidens kontaktlinser kan inneholde mye teknologi som berører vårt personvern. Et norsk kunstprosjekt har lurt 1500 mennesker til nærmest å gi bort rettighetene til sine liv – takket være en (falsk) super-linse.

En norsk filmskaper har sammen med et PR-byrå sparket i gang en debatt om personvern ved hjelp av en profesjonell reklamevideo distribuert på Facebook og på kino. Videoen markedsfører en helt spesiell kontaktlinse, en smart-linse ved navn iSynx. Kontaktlinsen er også en digital, personlig assistent som kan gi deg informasjon direkte på netthinnen. Kunstprosjektet er blant annet omtalt av Kampanje og Aftenposten.
Kanskje er det ikke så rart at 700 000 har sett filmen, og at 1500 har skrevet under en avtale om å teste den ut, for vi hører stadig nyheter om ny og smart kontaktlinseteknologi – og tilbudet kan virke fristende, selv om det kanskje er for godt til å være sant?
Kontaktlinsen kan for eksempel skanne kjøleskapet og gi beskjed om hva du trenger, den er med på å tilrettelegge og hjelpe deg gjennom hverdagen – og for eksempel huske bursdager og hva du bør gi i gave.
Alle som vil inviteres til å forhåndsteste produktet, men da må man skrive under på personvernvilkår med liten skrift. Produktet iSynx får kort fortalt rettigheter til hele livet ditt, sett gjennom kontaktlinsen.
Filmskaper Tonje Hessen Schei er godt fornøyd med responsen på prosjektet som hun omtaler som culture jamming. Hun sier til Aftenposten at veldig få tar seg tid til å stoppe opp og spørre hva det er vi er med på.
– Nesten daglig gir jeg fra meg rettigheter til store multinasjonale konserner, og det er nesten umulig å ikke være med på karusellen.
Les mer og se videoen hos Aftenposten