Nulltoleranse for overgrep

Helsepersonell som misbruker autorisasjonen sin og begår seksuelle overgrep mot pasienter, bør kunne miste autorisasjonen for for alltid. Det mener et regjeringsoppnevnt utvalg.

Illustrasjonsfoto (Colourbox)

Overgrep mot pasienter

Dette er ett av en rekke forslag et regjeringsnedsatt utvalg foreslår i en fersk rapport om seksuelle overgrep i helsetjenesten, skriver VG.

Utvalget ble satt ned som følge av VGs avsløringer om psykolog Sverre Varhaug, som begikk overgrep mot pasienter over fire tiår.

Dette kommer i tillegg til avsløringer om andre psykologer og psykiatere har fått ny autorisasjon etter å ha begått overgrep eller utnyttet pasienter seksuelt.

– Ikke alle bør få en ny sjanse, sier tidligere førstestatsadvokat Bjørn Kristian Soknes, til VG.


Han har ledet utvalgets arbeid. I dag kan alle som har mistet autorisasjonen, søke Statens helsetilsyn om ny autorisasjon – uansett hvor grove handlinger de har begått. Det vil utvalget ha en slutt på.

Generalsekretær Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund sier at helsetjenestene, også optikere, er avhengige av befolkningens tillit.

– Dessverre kommer det frem saker fra tid til annen som viser at rollen som helsepersonell misbrukes. Flere saker har også vist at samfunnets muligheter for å reagere på en god måte har begrensninger. Derfor vil en gjennomgang av regler og rutiner ønskes velkommen.

Haugo sier at i noen av sakene kan det fremstå som at helsepersonell har en beskyttelse eller en immunitet.

– Det er ikke bra.

Klikk her for VGs oppslag