Folk flest er meget godt fornøyd med helsetjenestene i Norge. Tannlegene oppnår det beste resultatet, tett fulgt av optikere. Begge disse gruppene får spesielt høy score på kvaliteten i og rundt selve undersøkelsen og behandlingen, viser tall fra EPSI Rating.
Solide resultater for landets optikere
800 mennesker som har benyttet seg av helsetjenester fra de ulike yrkesgruppene er intervjuet i den store kartleggingen EPSI Rating har gjort på oppdrag for Den norske tannlegeforening.
Målingen gir svært høy score på at pasientene blir godt ivaretatt og lyttet til, av både tannleger og optikere.
Samlet tilfredshet med tannleger er på 82,2 og 81.8 for optikere, av totalt 100 mulige poeng.
I nederste delen av sjiktet finnes kiropraktorer med 75,1 og fysioterapeuter med 74,6 poeng. Fastlegene kommer midt imellom. Det betyr at tilfredsheten med helsetjenestene i Norge er høy.
Når det gjelder kvaliteten på undersøkelse og behandling, får optikere 88,7 poeng, som er 0,9 poeng bak tannlegene. Også innen kompetanse scorer optikere høyt. De får hele 89,6 poeng, mens tannlegene som troner øverst får 90,3 poeng.
Når det gjelder evne til å lytte til pasienten kommer optikere på andreplass. Det samme er tilfelle for om man som pasient blir orientert i forbindelse med undersøkelsen.
For spørsmålet om det er lett å få time, ligger optikere suverent høyest blant alt helsepersonell.