Synsproblemer kan være vanskelige å oppdage, spesielt hos barn. 70 000 norske skolebarn kan ha uoppdagede synsproblemer, skriver tre forskere fra Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse i en kronikk.
Hemmer mulighetene for læring
Det kan dreie seg om dårlig koordinasjon, eller problemer med å sitte stille og konsentrere seg.
Barna selv er sjelden klar over at de har problemer med synet. Langsynthet eller dårlig fokuseringsevne kan være ekstra vanskelig å oppdage, skriver førsteamanuensisene Helle K. Falkenberg, Ellen Svarverud og Trine Langaas i en kronikk som er publisert på nettstedet forskersonen.
De peker på at det krever en grundig synsundersøkelse hos optiker eller øyelege, med bruk av diagnostiske øyedråper, for å avdekke mange synsfeil.
Kronikken tar for seg den omfattende skolesynstestingen som har foregått i Kongsberg over mange år, og med spesielt blikk på perioden 2003-2013.
Forfatterne sier at mange norske skolebarn går med unødvendige synsproblemer. Så mange som hvert niende skolebarn kan ha problemer med å prestere på grunn av synet.
Godt syn gir læring, mestring og helse og synsforskerne mener at alle barn må få undersøkt synet sitt flere ganger gjennom grunnskolen.