Ser dårlig på skolen

Synsproblemer kan være vanskelige å oppdage, spesielt hos barn. 70 000 norske skolebarn kan ha uoppdagede synsproblemer, skriver tre forskere fra Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse i en kronikk.

(Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Hemmer mulighetene for læring

Det kan dreie seg om dårlig koordinasjon, eller problemer med å sitte stille og konsentrere seg. 

Barna selv er sjelden klar over at de har problemer med synet. Langsynthet eller dårlig fokuseringsevne kan være ekstra vanskelig å oppdage, skriver førsteamanuensisene Helle K. Falkenberg, Ellen Svarverud og Trine Langaas i en kronikk som er publisert på nettstedet forskersonen.

De peker på at det krever en grundig synsundersøkelse hos optiker eller øyelege, med bruk av diagnostiske øyedråper, for å avdekke mange synsfeil.

Kronikken tar for seg den omfattende skolesynstestingen som har foregått i Kongsberg over mange år, og med spesielt blikk på perioden 2003-2013.

Forfatterne sier at mange norske skolebarn går med unødvendige synsproblemer. Så mange som hvert niende skolebarn kan ha problemer med å prestere på grunn av synet.

Godt syn gir læring, mestring og helse og synsforskerne mener at alle barn må få undersøkt synet sitt flere ganger gjennom grunnskolen.

Les hele kronikken her