Smekk for annonse om blått lys

Det er ikke klare bevis for en sammenheng mellom blått lys og skade på retina, mener britiske myndigheter. De har stanset en annonse fra optikerkjeden Boots Opticians som de mener formidler villedende påstander om blått lys.

 
 

Udokumenterte påstander

Annonsen, som markedsfører filtre mot blått lys, kan ikke lenger vises i Storbritannia, har The Advertising Standards Authority bestemt.

– Det er fordi det ikke er gode nok beviser for en sammenheng mellom blått lys og skade på retina over tid, og derfor har vi konkludert med at påstandene i annonsen er villedende, sier myndighetene i en uttalelse, ifølge BBC.

I avisannonsen påstår Boots Opticians følgende:

«Did you know that some blue light, from smartphone screens to sunshine can affect your eyes?»

Videre hevdes det at smarttelefoner, LED TV og lyspærer er en kilde til blått lys som forårsaker cellene i retina til å skades over tid. 

Boots sier de er skuffet over avgjørelsen, og at myndighetene ikke godtok den kliniske dokumentasjonen optikerkjeden bragte frem.

Les nyhetsoppslaget hos BBC her

Les omtale av glassene i The Optician her