Uheldig prisjustering

Måten du søker deg frem til produktene på Lensstore.no er avgjørende for hvilken pris du skal betale. Det har versert rykter om at kunders surfehistorikk kan påvirke prisene på ulike varer og tjenester kjøpt på nett. Kontaktlinseleverandørens nettbutikk er det første konkrete eksempelet Forbrukerombudet har sett her til lands.

 
Så går du over gaten, innom en lavprisbutikk som ligger her. Du har tenkt deg om, og ønsker å kjøpe kontaktlinsene i dag allikevel. På vei tilbake blir du observert av butikkpersonalet hos optikeren. De ser at du har vært innom lavprisbutikken og oppfatter at du er opptatt av pris. Når du diskuterer kostnadene, blir du informert om at de samme kontaktlinsene skal koste 357,- norske kroner.

Forvirrende? Slik kan det være hvis du kjøper kontaktlinser på nett. Uten at du vet det, justeres prisen på varene ut fra din surfehistorikk. Er dette å gi rabatt uten at kunden vet om det, eller er dette uryddig prispolitikk?

Forbrukerombudet har sett på saken. Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem ser ingen problemer med å gi rabatt. Men han ser problemer med rabatt som ikke framstår som rabatt.

– Det problematiske er om man prøver å skape et bilde av at butikken generelt er billigst. Det bør være åpenhet rundt slike priser, så de ikke virker villedende, sier Gjedrem til Dinside.no.

– Myndighetene er klare på at det skal være ryddig og enkelt for forbrukeren å orientere seg om pris både på varer og tjenester innen optikerbransjen. Det har vært et spesielt fokus på kontaktlinser. Prisen på varen og tjenesten skal være uavhengige av hverandre og tydelige, sier Per Kristian Knudsen, daglig leder i Synsinformasjon.

Knudsen er spent på om Forbrukerombudet kommer til å forfølge saken, spesielt da kontaktlinser er regnet som medisinsk utstyr ikke bare en standard handelsvare.

Les mer om Dinside.no sin avsløring i forhold til uryddig prising av kontaktlinser på nett.