En av fjorårets store mediesaker var regjeringens kutt i støtten til barnebriller i Statsbudsjettet. Saken fikk bred mediedekning i flere uker i fjor høst, og har blitt harselert over i Nytt på Nytt.

Mye oppmerksomhet, også med humor
Det var langt fra noen folkevinner i Statsbudsjettet, kuttet i støtten til briller til barn med et behandlingsbehov.
Kuttet var ikke stort i antall kroner, det var på litt over 120 millioner kroner, men det var en av de sakene som fikk mest oppmerksomhet i media.
En undersøkelse Kantar har gjort for Synsinformasjon, viser at flere enn fire av ti fikk med seg kuttforslaget i media.
Nær halvparten har sett medieoppslag om optikerbransjen relatert til Statsbudsjettet.
Nytt på Nytt på NRK laget et morsomt innslag om temaet, som også var med i årskavalkaden.
Innslaget ser du her, det begynner 8 minutter inn i programmet