Fastlegen må på nett med pasienten

Teknologirådet mener at digital tilgang vil bedre problemene pasientene har i dag i forhold til å nå egen lege. Myndighetene ønsker å forskriftsfeste raskere responstid på telefonhenvendelser, mulighet til å bestille time på SMS, epost og flere hjemmebesøk. Fastlegene støtter ikke forslagene da de mener at påleggene vil gå ut over pasientbehandlingen.

 

Teknologirådet viser til at motstanden legene har flagget ut fra skepsis til forslagene i ny ordning, faktisk fungerer andre steder. I Danmark har legene og pasientene digitale muligheter som gir begge parter fordeler.

 

Teknologirådet foreslår derfor resept for å øke pasientenes tilgjengelighet og redusere tidspresset på legekontorene i sitt høringsinnspill til departementet:

 

1. Pasienter bør få mulighet til selvbetjening og å kommunisere med fastlege på nett. Erfaring fra andre land viser at dette gjør helsetjenesten mer effektiv og at færre må møte opp på legekontoret.

 

2. Pasienter bør få mulighet til å gi direkte tilbakemelding på helsetjenester på nett. Slik vil pasienterfaringer bidra til å utvikle helsevesenet, og være relevant for andre pasienter.

 

3. Pasientene bør få elektronisk tilgang til egen pasientjournal. Dette vil gi pasienten større innsyn og kontroll over egen helse, og gjøre livet som syk enklere.

 

4. Pasienter bør få tilgang til mer kvalitetsinformasjon om fastlegene. Dette vil gi pasientene et reelt fastlegevalg, og bidra til å utvikle fastlegetjenestene.

 

Les mer på Teknologirådets egen nettside



Myndighetene har gitt klare signaler på at fremtidens digitale verden innen helsevesenet vil endres betydelig i forhold til i dag. Kommunikasjon mellom helsearbeidere er et tema som er nevnt. I fremtiden kan det være at henvisning og epikriser ikke kan foregå per post som i dag, men skal sendes digitalt.