Optikerne var ikke alene om å diskutere syn og synsfunksjonen etter at Primærhelsemeldingen var presentert. Meldingen legger føringer for videre fagpolitisk arbeid. Norges Blindeforbunds Sverre Fuglerud (tv), helseminister Bent Høie og generalsekretær Han

Primærhelsemeldingen

Helse- og omsorgsminister Bent Høie la frem Primærhelsemeldingen i går på Helsekonferansen. Norges Optikerforbund var tilstede for å høre ministeren, men også for å skape forståelse for at synsfunksjonen er en viktig del av folks helse og derfor en naturlig del av førstelinjehelsetjenesten.

Husk å blunke!

De fleste av oss har øynene på en skjerm store deler av dagen. Da blunker vi mindre og mange får tørre øyne. Les om siste presseutsendelse fra Norges Optikerforbund her.

Optiker PhD Knut Luraas (tv) og optiker PhD Per Lundmark (th) har sammen med forskningsutvalgets leder optiker MSc Øyvind Krogh lagt ned en betydelig arbeidsmengde i prosjektet som har som mål å kartlegge optikeren som samhandlingspart i helsevesenet.

Norsk optometri på ARVO

Ferske resultater fra henvisnings og epikriseprosjektet ble mandag 4. mai 2015 presentert på Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO) i Denver Colorado, USA, av Norges Optikerforbunds forskningsutvalg ved Per Lundmark og Knut Luraas. Mange besøkte posteren og viste sin interesse for å følge studien videre.

Solbriller som smuglervare

7000 solbriller uten CE-merking er blant beslagene Tollvesenet har gjort i Larvik. Det er alvorlig hvis slike briller kommer i sirkulasjon. De kan gi dårlig beskyttelse mot skadelige solstråler.